استفاده از سلول های بنیادی به منظور بررسی مکانیسم بیماری های کبدی

کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. مراحل اولیه بیماری معمولا خوش خیم است اما در برخی از افراد می تواند منجر به مشکلات شدیدی مانند سیروز و نارسایی کبدی شود. این مشکل که با چاقی ارتباط مستقیم دارد، شایع ترین بیماری کبدی در دنیا محسوب می شود اما در مورد نحوه بروز و پیشرفت آن اطلاعات اندکی در دست است.

محققین با استفاده از سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی، راهی را برای بررسی بیماری کبد چرب غیر الکلی که از هر سه نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، یافته اند. آن ها امیدوارند که از این ابزار جدید برای بررسی مکانیسم های زیستی دخیل در بیماری به منظور تست درمان های جدید استفاده کنند.

محققین دانشگاه ادینبورگ راهی را برای تولید سلول های شبه کبدی در آزمایشگاه یافتند که در آن سلول تولید شده رفتاری مشابه با هپاتوسیت (سلول کبدی) اولیه دارد. قرار دادن سلول های شبه هپاتوسیت در معرض غذای اضافی در آزمایشگاه با علائمی همچون کبد چرب غیرالکلی همراه است. محققین امیدوارند بتوانند از سلول های بنیادی در تولید هپاتوسیت انسانی جهت مطالعه مکانسیم بیماری زایی کبدی استفاده کنند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *