اولین داروی خوراکی ضد کرونا مجوز اضطراری گرفت

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز استفاده اضطراری (EUA) را برای Pfizer’s Paxlovid (قرص‌های nirmatrelvir و قرص‌های ریتوناویر، بسته‌بندی مشترک برای مصرف خوراکی) برای درمان بیماری کرونا خفیف تا متوسط (COVID-19) صادر کرد. بزرگسالان و کودکان (۱۲ سال و بالاتر با وزن حداقل ۴۰ کیلوگرم یا حدود ۸۸ پوند) با نتایج مثبت آزمایش مستقیم SARS-CoV-2، و در معرض خطر بالای پیشرفت به COVID-19 شدید، از جمله بستری شدن در بیمارستان یا مرگ. Paxlovid این دارو فقط با نسخه در دسترس است و باید در اسرع وقت پس از تشخیص COVID-19 و ظرف پنج روز پس از شروع علائم شروع شود.

Paxlovid شامل nirmatrelvir است که پروتئین SARS-CoV-2 را مهار کرده و از تکثیر ویروس جلوگیری می کند و ریتوناویر که تجزیه nirmatrelvir  را کند می کند تا به ماندن آن برای مدت طولانی تری در بدن در غلظت های بالاتر کمک کند Paxlovid .به صورت سه قرص (دو قرص nirmatrelvir و یک قرص ریتوناویر) به صورت خوراکی دو بار در روز به مدت پنج روز و در مجموع ۳۰ قرص تجویز می شود. Paxlovid برای بیش از پنج روز متوالی مجاز نیست.

عوارض جانبی احتمالی Paxlovid شامل اختلال در حس چشایی، اسهال، فشار خون بالا و دردهای عضلانی است. استفاده از Paxlovid همزمان با برخی از داروهای دیگر ممکن است منجر به تداخل دارویی بالقوه قابل توجهی شود. استفاده از Paxlovid در افراد مبتلا به عفونت HIV-1 کنترل نشده یا تشخیص داده نشده ممکن است منجر به مقاومت دارویی HIV-1 شود. ریتوناویر ممکن است باعث آسیب کبدی شود، بنابراین هنگام تجویز Paxlovid به بیماران مبتلا به بیماری های کبدی قبلی، اختلالات آنزیم های کبدی یا التهاب کبد باید احتیاط کرد.

Paxlovid در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیه یا کبد توصیه نمی شود. در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی متوسط، کاهش دوز Paxlovid مورد نیاز است. بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی یا کبدی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند که آیا Paxlovid برای آنها مناسب است یا خیر.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *