ریکالرسل – سلول درمانی ویتیلیگو – اطلاعات تکمیلی ویژه پزشکان

ویتیلیگو زمانی رخ می دهد که سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) از بین بروند و یا تولید ملانین را متوقف کنند . درمورد علت پیدایش بیماری ویتیلیگو اتفاق نظر وجود ندارد و نظریه¬های مختلفی مطرح شده است ولی چندین فرضیه بیشتر مورد توجه قراردارند. بیشتر این فرضیه¬ها بر اساس آسیب و از بین رفتن یا غیرفعال شدن ملانوسیت¬ها شکل گرفته¬اند. یکی از این فرضیه ها نقش سیستم ایمنی در پیدایش این بیماری است بدین معنی که سیستم ایمنی فرد علیه ملانوسیت¬های خودی وارد عمل شده و ¬آن¬ها را از بین می¬برد. فرضیه دیگر خود تخریبی ملانوسیت¬ها است که براساس نقایص داخل سلولی، سلول¬ها به تدریج از بین می¬روند.
از آنجا که مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، محققان شرکت سل تک فارمد موفق به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی (اتولوگ) سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، شدند. نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک و پیس کاملا بی‌خطر و بسیار رضایت بخش بوده است. در مطالعات مشابه در سایر کشورها معمولاً به همراه تزریق سلول از اشعه ماورای بنفش نیز استفاده می‌گردد که می‌تواند برای بیمار عوارض ناگواری همانند سرطان‌های پوستی را به همراه داشته باشد، اما این درمان نیازی به استفاده از اشعه ماورای بنفش بعد از تزریق سلول ندارد.

معرفی محصول

محصول ®ReColorCell یک فرآورده‌ سلولی است که حاصل جداسازی سلولهای کراتینوسیت و ملانوسیت در شرایط استریل بوده و لذا ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد. این محصول حاوی سلول‌های زنده کراتینوسیت و ملانوسیت کشت نشده‌ مشتق از لایه اپیدرم پوست خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست کم ضخامت از ناحیه نشیمن گاه بیمار گرفته شده و سپس سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با استفاده از روش‌های آنزیمی جداسازی می‌شوند. سپس سلولها ۲۴ ساعت بعد از نمونه برداری در نواحی تعیین شده پیوند می شوند.

جداسازی سلول ها از پوست سالم در اتاق تمیز و تحت استاندارهای GMP انجام شده و با هضم آنزیمی سلول های کراتینوسیت و ملانوسیت از لایه ی اپیدرم نمونه پوست جدا می شود. استفاده از سلول های خودی رد پیوند را ناممکن می سازد. این محصول سلولی به روش تزریق داخل اپیدرمی در لکه های حاصل از بیماری ویتیلیگو تزریق می شود، سلول های ملانوسیت موجود در این محصول مسئول تولید رنگدانه و سلول های کراتینوسیت مسئول انتقال رنگدانه به پوست بیمار هستند. پانسمان محل پیوند یک هفته باقی می ماند و پس از یک ماه رنگدانه سازی شروع شده و طی ۴ ماه یا بیشتر قطعه پیوند شده رنگ می گیرد.

در مرحله¬ ی پیشرونده ی ویتیلیگو، پوست سالم پس از مدتی ممکن است درگیر شود و اگر این پوست برای استخراج ملانوسیت به کار رود، سلول¬ های حاصل، توانایی رنگدانه سازی را نخواهند داشت. لذا پیوند ملانوسیت¬های خودی در بیمارانی که وضعیت پایداری دارند و بیماری آن¬ها در مرحله¬ ی پیشرونده¬ نیست انجام می¬ شود این امر مستلزم این است که ضایعات این بیماران در اندازه ثابت باشد و ضایعه¬ ی جدیدی طی ۱۲ ماه قبل از پیوند ایجاد نشده باشد. همچنین بیمارانی که سابقه¬ ی تشکیل بافت کلوئید در محل زخم را دارند، برای این شیوه¬ ی درمانی نا مناسب هستند.

ماده موثره محصول ®ReColorCell سلول‌های زنده‌ کراتینوسیت و ملانوسیت مشتق از لایه اپیدرم پوست است. سلولهای کراتینوسیت قابلیت تحریک رنگدانه سازی داشته و سلولهای ملانوسیت قادر به تولید ملانین هستند.

این محصول دارای محلول کلرید سدیم ۰٫۹% به‌عنوان حامل سلول است.

محصول ریکالرسل به‌صورت سوسپانسیون سلولی است.

مقدار سلول برحسب رنگ پوست بیمار، میزان مواجهه آفتاب، نژاد و … متفاوت است. لذا از نمونه به‌دست‌آمده از بیماران مختلف، تعداد متفاوتی سلول به دست می‌آید. با احتساب میزان ۷۰۰۰۰ سلول برای هر سانتی‌متر مربع از ناحیه دچار لکه، وسعت منطقه قابل پوشش محاسبه می‌گردد.

ویال استریل

تزریق داخل اپیدرمال در لکه‌های حاصل از بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس

از محصول ریکالرسل می‌توان در درمان انواع مختلف بیماری ویتلیگو با الگوی موضعی، قطعه‌ای و یا عمومی در وسعت کم‌تر از ۲۰۰ سانتی‌متر مربع به کار می‌رود. از این محصول می‌توان در تمام نقاط پوست ازجمله پوست ناحیه پلک و ناحیه تناسلی نیز استفاده کرد. باید توجه داشت که اثر محصول سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است.

به نظر می‌رسد که فیبروبلاست‌های تزریق‌شده موجب افزایش پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی و افزایش سنتز کلاژن شده و از این طریق بازسازی پوست را تحریک می‌کنند. بنابراین شروع اثر محصول رنیودرم‌سل سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است. طول مدت اثربخشی این محصول با توجه به مطالعات صورت گرفته سه تا چهار سال است. از محصول رنیودرم‌سل به‌ویژه برای بهبود چین‌وچروک‌های متوسط تا شدید دور لب بزرگ‌سالان استفاده می‌شود.

مقدار مصرف این محصول به سطح موضع درگیر بستگی دارد و به‌طور متوسط ۷۰۰۰۰ سلول به ازای هر سانتی‌متر مربع و به‌صورت تک‌دوز مصرف تزریق می‌شود.

این محصول قبل از استفاده باید در دمای ۲ تا ۸ درجه و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شده و باید تا ۱۲ ساعت بعد از تولید مورداستفاده قرار گیرد و تأخیر بیش از ۱۲ ساعت در مصرف، سبب کاهش قدرت اثر آن می‌گردد.

استفاده از داروهای سیتوتوکسیک یا سرکوب‌کننده‌ی ایمنی
ابتلا به انواع بیماری‌ها
سابقه درمان با لیزر یا UV درمانی در موضع در ۶ ماه گذشته
وجود سلولیت یا عفونت در موضع
سابقه حساسیت به پروتئین‌های حیوانی

قبل از استفاده از محصول لازم است که بیماری حداقل به مدت یک سال ثابت بوده و پیشرفت نداشته باشد.

تزریق در زمان فعالیت بیماری توصیه نمی‌شود.

زنان باردار: استفاده از این محصول در زنان باردار مورد ارزیابی قرار نگرفته است، لذا توصیه نمی‌شود.

کودکان: استفاده از این محصول در افراد زیر ۱۲ سال مجاز نیست.

هشدار: استفاده از محصول در مواردی که بسته‌بندی محصول آسیب‌دیده یا تاریخ انقضا آن گذشته باشد، توصیه نمی‌شود.

حساسیت، التهاب و ادم در موضع تزریق در مصرف‌کنندگان این محصول در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق ممکن است رخ دهد.

ایجاد تومور متعاقب استفاده از این محصول گزارش نشده است.

  •  پس از تزریق ، موضع تزریق به مدت یک دقیقه فشار داده شود.
  •  بعد از تزریق این محصول نیازی به پانسمان نیست.
  •  برای تزریق بهتر است از سرنگ انسولین استفاده شود.
  •  بیمار می‌تواند حتی بعد از تزریق محل را شستشو نماید.
  •  کمپرس سرد در صورت نیاز بلامانع است و می‌تواند از میزان اریتم و تورم بعد از تزریق بکاهد. برای کاهش درد هنگام تزریق می‌توان از پماد‌های بی‌حس‌کننده موضعی استفاده نمود.