سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا استفاده از سلول های کار-تی آلوژن را تعلیق کرد

حدودا دو ماه قبل خبری در ایالات متحده آمریکا منتشر شد که نگرانی هایی را در مورد استفاده از (CAR)-T cell های آلوژن  بر انگیخت. به گفته شرکت یو اس آلوژن بیوتک، بیوپسی گرفته شده از یک بیمار مبتلا به سرطان خون همراه با سلول های CAR-T  وی تزریق شد، سلول های CAR-T یک تغییر کروموزومی غیرقابل توجیه نشان دادند. این شرکت خاطرنشان کرد که این ناهنجاری یافت شده در کروموزوم احتمالا توسط فناوری ویرایش ژن مبتنی بر TALEN که توسط شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز هدف قرار گرفته شده است. البته هنوز مشخص نیست که این تغییر از فرآیند ویرایش ژن نشات گرفته است یا ناشی از تاثیر بالینی باشد.

به همین دلیل  سازمان غذا و داروی آمریکا تمام آزمایش‌های بالینی مربوط به درمان با سلول‌های CAR-T آلوژن را متوقف کرده است، لیکن همچنان، امیدی برای درمان‌های سلول T اصلاح‌شده ژنتیکی  آلوژنیک، وجود دارد. برخلاف درمان‌های اتولوگ CAR-T، که از سلول‌های خونی خود بیمار مشتق می‌شوند، هیچ درمانی بر پایه ی سلول T آلوژنیک تا به امروز تأییدیه بازار را دریافت نکرده است.

درمان‌های آلوژنیک امکان استفاده فوری، انعطاف‌پذیری، دوزهای تکراری، پایداری بیشتر و مراحل ساخت ساده‌تر در عین حال با هزینه کمتر را فراهم می­کند.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *