سلول درمانی چین و چروک صورت – اطلاعات تکمیلی ویژه پزشکان

با افزایش سن، آثار پیری بر روی پوست افراد بصورت وجود چین و چروک مشاهده می شود که این امر به دلیل کاهش وجود الاستین و فیبرهای کلاژن این دو عنصر اصلی سازنده ساختار پوست می باشد. سلول ها برای رشد و تکثیر در محیطی قرار دارند که ما آن را محیط خارج سلولی می شناسیم. این محیط حاوی مواد مغذی و همچنین ساختارهایی است که به بافت، شکل داده و سلول ها را در خود جای می دهد. نوعی پروتئین به نام کلاژن، اصلی ترین ترکیب تشکیل دهنده محیط خروجی سلولی است و وجود انواع مختلفی از این پروتئین باعث می شود که ما پوستی سالم و یا چروکیده داشته باشیم. فیبروبلاست یکی از سلول های مهم در تولید کلاژن و سایر مواد محیط خارج سلولی است. بنابراین این سلول ها مهم ترین نقش را در تشکیل ساختار بافتی و همچنین ترمیم زخم ها دارند.

پیشرفت های اخیر در علوم سلولی و هم چنین ایجاد امکانات لازم برای کشت سلول در شرایط استریل با کمترین نیاز به استفاده از مواد با منشاء حیوانی، موجب شده است که تکثیر و پیوند سلول های فیبروبلاست، به عنوان اصلی ترین سلول در ترمیم پوستی، مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گیرد. با توجه به درمان های اخیر، نیاز به وجود محصولی کاملا ایمن، انسانی و ترجیحا خودی (اتولوگ) و در عین حال با اثربخشی بالا، از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت سل تک فارمد نیز با راه اندازی و توسعه امکانات کشت سلولی، امکان کشت سلول های فیبروبلاست پوستی را فراهم کرده است.

معرفی محصول

محصول ®RenuDermCell یک فرآورده‌ی سلولی است که حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل بوده و لذا ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد. این محصول حاوی سلول‌های زنده فیبروبلاست کشت شده‌ مشتق از لایه درم پوست خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست از ناحیه پشت گوش اخذ شده و سپس سلول‌های فیبروبلاست بعد از جداسازی با استفاده از روش‌های آنزیمی در محیط‌های کشت استاندارد تکثیر داده می‌شوند. سپس اولین تزریق ۵ تا ۱۰ هفته پس از نمونه برداری و به دنبال ان دو تزریق دیگر به فواصل یک ماه از هم در نواحی تعیین شده انجام می شوند.

ماده مؤثره محصول رنیودرم‌سل عبارت است از سلول‌های زنده‌ی فیبروبلاست خودی مشتق از لایه درم پوست که ضمن داشتن قابلیت تکثیر قادر به ترشح کلاژن نوع یک برای ترمیم پوست هستند.

این محصول حاوی محلول کلرید سدیم ۰٫۹% به‌عنوان حامل سلول است.

شکل دارویی محصول رنیودرم‌سل به‌صورت سوسپانسیون سلولی است.

ویال استریل

تزریق داخل درمال

از محصول رنیودرم‌سل می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • درمان و اصلاح خطوط دور لب (نازولبیال)
  • درمان و اصلاح تورفتگی پوست متعاقب آکنه، پیشانی، دور چشم و بین ابروها
  • درمان و اصلاح ضایعات آتروفیک (تورفته) پوست متعاقب ضربه
  • درمان و اصلاح چین و چروک و اسکار آکنه

به نظر می‌رسد که فیبروبلاست‌های تزریق‌شده موجب افزایش پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی و افزایش سنتز کلاژن شده و از این طریق بازسازی پوست را تحریک می‌کنند. بنابراین شروع اثر محصول رنیودرم‌سل سریع نبوده و روند اثرگذاری آن تدریجی است. طول مدت اثربخشی این محصول با توجه به مطالعات صورت گرفته سه تا چهار سال است. از محصول رنیودرم‌سل به‌ویژه برای بهبود چین‌وچروک‌های متوسط تا شدید دور لب بزرگ‌سالان استفاده می‌شود.

طیف میزان مصرف این محصول از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سلول به ازای هر سانتی‌متر از موضع بیماری (تورفتگی) است. روش درمانی توصیه‌شده سه بار تزریق با فواصل زمانی هرماه یک‌بار است.

این محصول قبل از استفاده باید در دمای ۲ تا ۸ درجه و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شده و باید تا ۱۲ ساعت بعد از تولید مورداستفاده قرار گیرد و تأخیر بیش از ۱۲ ساعت در مصرف، سبب کاهش قدرت اثر آن می‌گردد.

استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و یا سرکوب‌کننده‌ ایمنی

ابتلا به انواع بدخیمی‌ها

سابقه تزریق بوتاکس یا پرکننده‌های موقت در ۶ ماه گذشته

سابقه تزریق پرکننده‌های دائم

سابقه لیزر درمانی در ۶ ماه گذشته

بارداری

شیردهی

سن زیر ۱۸ سال

استفاده آلوژن

عفونت فعال موضعی و سیستمیک

زنان باردار: استفاده از این محصول در زنان باردار مورد ارزیابی قرار نگرفته است، لذا توصیه نمی‌شود.

کودکان: استفاده از این محصول در افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

سالمندان: استفاده از این محصول در افراد بالای ۶۵ سال توصیه نمی‌شود.

هشدار: استفاده از محصول در مواردی که بسته‌بندی محصول آسیب‌دیده یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد ، توصیه نمی‌شود.

محصول رنیودرم‌سل از سلول‌های پوست خود فرد و به‌طور اختصاصی برای فرد دهنده نمونه پوست تولید شده و استفاده از آن توسط فرد دیگر ممکن است واکنش‌های حساسیتی را به همراه داشته باشد.

 حساسیت، التهاب و ادم در موضع تزریق در افراد استفاده‌کننده از این محصول در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق ممکن است رخ دهد .ایجاد تومور پس از استفاده از این محصول تاکنون گزارش نشده است. رایج‌ترین عارضه‌های جانبی قابل‌ملاحظه (بیش از یک درصد) متعاقب استفاده از این محصول عبارت‌اند از واکنش‌های موضعی در محل تزریق شامل قرمزی، کبودی، تورم، درد، خونریزی، ادم، نودول، پاپول، سوزش، درماتیت و خارش

 واکنش‌های حساسیتی کم تا متوسط ممکن است به دنبال تزریق‌ روی دهد. به‌ویژه ممکن است که چند روز پس از مصرف، مقداری تورم و التهاب در موضع تزریق مشاهده گردد. اگر بروز این علائم برای بیمار مشکل عمده‌ای ایجاد نکند به مراقبت خاصی نیاز نیست، در غیر این صورت باید از داروهای ضدالتهابی یا تزریق عضلانی دگزامتازون استفاده شود.

بهتر است برای داشتن پاسخ مناسب و عوارض کم‌تر موارد زیر بعد از تزریق رعایت شود:

 در صورت نیاز برای کاهش تورم و یا درد ناحیه تزریق از کمپرس سرد برای ۲ تا ۳ دقیقه استفاده شود.

 محل تزریق حداقل به مدت ۲۴ ساعت نباید شسته شود.

 محل تزریق حداقل به مدت ۷۲ ساعت ماساژ داده نشود.

 استفاده از هرگونه محصولات آرایشی و بهداشتی تا ۷۲ ساعت پس از تزریق توصیه نمی‌شود.