سلول درمانی آرتروز – اطلاعات تکمیلی ویژه پزشکان

آرتروز یا استئوآرتریت یکی از انواع آرتریت است که با نام آرتروز در میان عموم مردم شناخته شده است، در این بیماری غضروف در یک یا بیش از یک مفصل تخریب می شود. بیماری آرتروزیا استئوآرتریت معمولا بعد از میانسالی بروز پیدا می کند و عوامل مختلفی می تواند در ابتلا به این بیماری اثرگذار باشد. اما بر اساس آنچه در مباحث علمی مطرح است استئوآرتریت در نتیجه کهولت، سن، وزن بالا یا استفاده بیش از حد از مفاصل ایجاد می شود. شایع ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل کننده ی وزن مانند لگن و زانو است. در صورتی که ابتلا به این بیماری ناشی از صدمات فیزیکی یا بیماری ها نباشد، استئوآرتریت اولیه نامیده می شود که این بیماری اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می شود. با افزایش سن، پروتئین موجود در غضروف مفصلی از بین رفته که سبب لایه لایه شدن آنها و ایجاد شکاف های ریز در ناحیه غضروف می شود که در نهایت منجر به تخریب کامل غضروف می شود. استفاده مکرر مفصلی که غضروف مفصلی آن ساییده شده است به تدریج التهاب غضروف، درد و تورم مفصل را به دنبال خواهد داشت. با از بین رفتن عملکرد غضروف، ما بین استخوان ها اصطکاکی ایجاد می شود که سبب درد و محدودیت و خشکی در حرکت می شود. التهاب غضروف موجب تحریک استخوان سازی می شود که حاصل این فرآیند ایجاد خارهای استخوانی یا استئوفیت ها می باشد.

معرفی محصول

محصول مزستروسل یک فرآورده‌ی سلولی است و حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل است. این محصول حاوی سلول‌های زنده استرومایی مزانشیم کشت‌شده‌ی بافت مغز استخوان خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ی مغز استخوان به روش آسپیراسیون از استخوان خار خاصره تهیه‌شده و سلول‌های بنیادی استرومایی مزانشیم بعد از جداسازی از نمونه، در محیط‌ اختصاصی استاندارد کشت داده می‌شوند.

ماده مؤثره محصول مزستروسل عبارت است از سلول‌های زنده‌ی بنیادی استرومال مزانشیم خودی مشتق از مغز استخوان، که ضمن بیان شاخص‌های استرومایی قابلیت تکثیر و تمایز به رده‌های مزودرمی شامل استخوان، غضروف و چربی را دارا هستند. این سلول‌ها هم‌چنین قادر به کنترل التهاب و هم‌چنین پاسخ‌های ایمنی در بدن ، دارای قابلیت تمایز به سلول‌های عروقی و ایجاد عروق خونی جدید هستند.

این محصول حاوی کلرید سدیم ۰٫۹% به‌عنوان محلول حامل سلول است.

محصول مزستروسل به شکل سوسپانسیون سلولی است.

۲۰C/۳ml: این شکل دارویی حاوی۲۰ میلیون سلول بنیادی استرومایی مغزاستخوان خودی (اتولوگ) در ۳ میلی‌لیتر محلول کلرید سدیم ۰٫۹% به‌عنوان حامل سلولی است.

ویال استریل

تزریق داخل مفصلی

استئوآرتریت و آرتروز مفصل زانو، مفصل مچ پا و مفصل لگن

این محصول قبل از استفاده باید در دمای ۲ تا ۸ درجه و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شده و باید تا ۱۲ ساعت بعد از تولید مورداستفاده قرار گیرد و تأخیر بیش از ۱۲ ساعت در مصرف، سبب کاهش قدرت اثر آن می‌گردد.

استفاده از داروهای سیتوتوکسیک یا سرکوب‌کننده‌ی ایمنی

ابتلا به انواع بدخیمی‌ها

تزریق ژل هیالورونیک ا سید در مفصل زانو در یک ماه گذشته

سابقه حساسیت به پروتئین‌های حیوانی

استفاده از این محصول در زنان باردار مورد ارزیابی قرار نگرفته است، لذا توصیه نمی‌شود.

استفاده از این محصول در افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

حساسیت، التهاب و ادم در موضع تزریق در افراد استفاده‌کننده از این محصول در ۲۴ ساعت اولیه بعد از تزریق ممکن است رخ دهد.

ایجاد تومور پس از استفاده از این محصول تاکنون گزارش نشده است. در مطالعات مشابه صورت گرفته پس از ۱۱ سال هیچ نوع تومور یا عوارض جانبی مهمی در بیماران ایجاد نشده است.

 واکنش‌های حساسیتی کم تا متوسط ممکن است به دنبال تزریق‌ روی دهد. به‌ویژه ممکن است که چند روز پس از مصرف، مقداری تورم و التهاب در موضع تزریق مشاهده گردد. اگر بروز این علائم برای بیمار مشکل عمده‌ای ایجاد نکند به مراقبت خاصی نیاز نیست، در غیر این صورت باید از داروهای ضدالتهابی یا تزریق عضلانی دگزامتازون استفاده شود.

بهتر است برای داشتن پاسخ مناسب و عوارض کم‌تر موارد زیر بعد از تزریق رعایت شود:

 در صورت نیاز برای کاهش تورم و یا درد ناحیه تزریق از کمپرس سرد برای ۲ تا ۳ دقیقه استفاده شود.

 محل تزریق حداقل به مدت ۲۴ ساعت نباید شسته شود.

 محل تزریق حداقل به مدت ۷۲ ساعت ماساژ داده نشود.

 استفاده از هرگونه محصولات آرایشی و بهداشتی تا ۷۲ ساعت پس از تزریق توصیه نمی‌شود.