سلول درمانی نارسایی قلبی – اطلاعات تکمیلی ویژه پزشکان

بیماری های قلبی و عروقی CVD شامل سکته قلبی، نارسایی قلبی ، کاردیومیوپاتی و بیماری عروق محیطی است که در تمامی این بیماری ها بخشی از سلول های قلب از بین می روند و به این ترتیب توانایی قلب در پمپاژ خون با مشکل مواجه میشود. پس از یک حمله قلبی یا ایست قلبی، ممکن است میلیاردها سلول عضلانی قلب برای همیشه از بین برود. در نتیجه ایست قلبی، ضربان قلب تضعیف شده و اغلب منجر به ایجاد شرایطی مانند نارسایی احتقانی قلب و یا ایجاد بافت اسکار می شود که می تواند خطر آفرین و منجر به مرگ فرد گردد. به رغم پیشرفت های اخیر در علم پزشکی از هر ۵ بیمار مبتلا به سکته قلبی یک بیمار در عرض ۵ سال به نارسایی قلبی دچار می شود. سلول درمانی جهت ترمیم بافت قلبی ازبین رفته، یکی از روش ها در نارسایی قلبی بوده و در مقایسه با روش های جراحی مانند پیوند قلب باز و ایجاد مسیر فرعی خونرسانی بسیار کارآمد تر است. بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی، نارسایی قلبی با وجود اینکه از قبیل بیماری های غیر واگیر هستند، نزدیک یک سوم مرگ و میر جهانی و ۱۰ درصد از بیماری های جهانی را در برگرفته است.  با توجه به اینکه روش های درمانی مختلفی در جهت بهبود سلامت بیماران قلبی بوجود آمد اما متاسفانه هنوز کارایی بالایی از آنها مشاهده نگردیده است. از این رو می توان سلول درمانی را جانشین مناسبی برای سلول های از بین رفته قلب در بخشهای آسیب دیده دانست.

معرفی محصول

محصول منیوسل یک فرآورده‌ی سلولی و حاصل فرآوری سلول در شرایط استریل بوده و حاوی سلول‌های تک‌هسته‌ای زنده‌ی مشتق از بافت مغز استخوان خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ی بافت مغز استخوان به روش آسپیراسیون از استخوان خار خاصره گرفته شده و سلول‌های تک‌هسته‌ای با استفاده از گرادیان حجمی از نمونه جدا شده و در بیمار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ماده مؤثره محصول منیوسل عبارت است از سلول‌های زنده‌ی تک‌هسته‌ای مشتق شده از بافت مغز استخوان که ضمن بیان شاخص‌های خونی قابلیت تکثیر و تمایز به رده‌های سلولی  و ایجاد عروق جدید را دارا هستند. سلول‌های واجد شاخص‌های سطحی CD34+ و یا CD133+ از مهم‌ترین سلول‌های بنیادی در این جمعیت سلولی هستند که قابلیت ایجاد عروق جدید و تقویت عضله‌ قلب را دارا هستند.

این محصول حاوی محلول کلرید سدیم ۰٫۹% به‌عنوان حامل سلول است.

شکل دارویی: محصول منیوسل به‌صورت سوسپانسیون سلولی به ۲ شکل است.

۶۰۰C/10ml: این شکل دارویی حاوی ۶۰۰ میلیون سلول تک‌هسته‌ای مغز استخوان خودی (اتولوگ) در ۱۰میلی‌لیتر محلول کلرید سدیم ۰٫۹% برای تزریق داخل عروق کرونر است.

۶۰۰C/3ml: این شکل دارویی حاوی ۶۰۰ میلیون سلول تک‌هسته‌ای مغز استخوان خودی (اتولوگ) در ۳ میلی‌لیتر محلول کلرید سدیم ۰٫۹% برای تزریق داخل عضله قلبی است.

ویال استریل

طیف میزان مصرف این محصول در تزریق داخل عروق کرونر ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد سلول در ۱۰ میلی‌لیتر و در تزریق داخل عضله قلبی ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد سلول در ۳ میلی‌لیتر است.

این محصول باید در دمای ۲ تا ۸ درجه و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شده و تا ۱۲ ساعت بعد از تولید مصرف شود. تأخیر بیش از ۱۲ ساعت در مصرف سبب کاهش قدرت اثر محصول می‌گردد.

  • استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و یا سرکوب‌کننده‌
  • پریکاردیت
  • سابقه حساسیت به پروتئین‌های حیوانی

استفاده از این محصول در زنان باردار مورد ارزیابی قرار نگرفته است، لذا توصیه نمی‌شود.

استفاده از این محصول در افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

استفاده از محصول در مواردی که بسته‌بندی محصول آسیب‌دیده یا تاریخ و زمان استفاده از محصول گذشته باشد، توصیه نمی‌شود.

تاکنون عوارضی از استفاده از این محصول گزارش نشده است.