امید به درمان بیماری های سیستم عصبی

محققین حوزه سلول های بنیادی توانسته اند با موفقیت تخریب نورون های حرکتی موش ها را آهسته کنند و راه را برای درمان انسان های مبتلا به بیماری های نورون های حرکتی را هموار سازند.
به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، تیمی از محققین دانشگاه های کیوتو و کیئو ژاپن، سلول های بنیادی را به موش های مبتلا به اسکلروزیس جانبی آموتروفیک (ALS) که آن را بیماری Lou Gehrig’s یا بیماری نورون های حرکتی نیز می نامند، پیوند کرده اند.
بیماری ALS، یک اختلال نورون های حرکتی است که در آن کنترل حرکات عضلانی مختل می شود و فرد در نهایت مبتلا به آتروفی می شود. در حالی که این بیماری اثری روی عملکرد شناختی ندارد، پیشرفت آن می تواند روی عضلات بدن از جمله عضلات دخیل در بلع و تنفس اثر بگذارد. در این مطالعه برای سلول درمانی موش های مبتلا به ALS از سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده شد که پتانسیل تولید هرنوع سلولی را در بدن دارند. از این سلول های ips سلول های پیش سازخاصی تولید شد و به درون بخش کمری طناب نخاعی موش های مبتلا به ALS پیوند شدند. پیوند این سلول های بنیادی منجر به بهبود ۸۸ درصد شرایط این جانوران شده است. رسیدن به چنین دستاوردهایی در مطالعات جانوری می تواند امید به درمان این بیماری ها در انسان را افزایش دهد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *