ایجاد روشی امیدوار کننده برای درمان سرطان ریه

پژوهشگران موفق به کشف روش جدیدی شدند که درآن با استنشاق داروهای شیمی درمانی علاوه بر کاهش آسیب سیستمیک به ارگان های دیگر، به طور قابل توجهی در درمان تومورهای ریه نیز موثر می باشد.
به نقل از medicalxpress ، محققان دانشگاه Rutgers و موسسه سرطان New Jersey موفق به ارئه روشی پیشرفته برای درمان تومورهای سرطانی ریه شدند. این تکنیک پیشرفته در نانوپزشکی ترکیبی از نانوذرات بسیار کوچک ، داروهای ضد سرطان موجود و RNA های کوچک تداخلی (siRNA) بوده که توانایی سلول های سرطانی برای مقاومت در برابر سیستم دفاعی بدن را از بین می برند. طبق این مطالعات ترکیبی ازاین عوامل منجر به از بین رفتن تومور های سرطانی ریه در حیوانات آزمایشگاهی می شود.
سرطان ریه ، یک نوع سرطان پیشرونده و کشنده در زنان و مردان می باشد. با توجه به اینکه پیشرفت های بسیار زیاد در زمینه عمل جراحی تومورهای ریه و همچنین استفاده از شیمی درمانی نقش مهمی را در کمک به درمان این بیماران ایفا می کند. با این حال این روش درمانی جدید نیز به علت اثرات سمی داروهای شیمی درمانی به صورت محدودی قابل استفاده می باشد.
به گفته این دانشمندان رساندن دارو از طریق استنشاق نسبت به روش های تزریقی بسیار کارآمدتر می باشد و می تواند سلول های سرطانی را به صورت اختصاصی هدف قرار دهد.علاوه بر این بر خلاف روش های شیمی درمانی که منجر به سرکوب تومورها می شوند این روش به طور کامل باعث حذف و از بین رفتن تومور ها می شود.
پایه و اساس این سیستم جدید یک نانوساختار از جنس چربی بوده که قابلیت حمل دارو های ضد سرطانی را دارد. این نانوکریر(nanocarrier) بسیار کوچک بوده و می تواند به راحتی استنشاق شده و به سلول های سرطانی متصل شود. به گفته محققان از فواید این سیستم استنشاقی جلوگیری از تخریب عوامل شیمی درمانی می باشد که درروش تزریق دارو های شیمی درمانی رخ می دهد. علاوه بر این در سیستم استنشاقی دارو دست نخورده تر و بدون تغییر به محل تومور ها می رسد و با عوارض جانبی کمتر، اثر بخشی بالاتری خواهد داشت. در شیمی درمانی های مرسوم برای سرطان ریه ، داروها، تمایل به تجمع در کبد، کلیه ، طحال را دارند و کمتر به محل مورد نظر یعنی ریه می رسند.
در این مطالعه اطلاعات بدست آمده نشان میدهد که میزان برخورد دارو با تومور های ریه از روش استنشاقی نسبت به روش تزریق ۸۳ درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب می توان در آینده ای نزدیک از این روش به عنوان روشی کارامد در درمان سرطان ریه استفاده نمود.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *